Core Web Vitals: Nå blir det (enda) mer fart på nettsidene

Vroom vroom. Google sier «hopp» og da reagerer designere verden over. For når Core Web Vitals implementeres i mai blir brukervennlig design og god koding belønnet. Her er en veldig kjapp gjennomgang av hvorfor du bør bry deg.

Hva er greien?

Forsiden din er google.com. Hvis nettsiden din ikke dukker opp i søk betyr det tapt synlighet og rekkevidde, med de negative ringvirkningene det har.

Det er for mange virksomheter en vesentlig forskjell på å komme som nummer en eller to i søkeresultat. Er du på side to på gitt søkeord er du tilnærmet usynlig, «det er dit bedrifter drar for å dø». Å tro at brukere først besøker din side for å finne informasjonen de ønsker er drømmetenking. Beklager, men verden fungerer ikke slik. Det søkes.

Hvordan du presenterer informasjonen på nettsiden din avgjør om den blir ansett som svaret på det som søkes på.

Derfor er det viktig med en nettside som får tommel opp på gitte kriterier. Det er der det nå skjer en vesentlig endring, for i i mai innføres Core Web Vitals i sjekklisten.

Hva er Core Web Vitals?

Core Web Vitals forteller noe om hvordan nettsiden oppleves. Hvor rask laster den? Er det visuelle stabilt? (flyttes innhold ved innlasting av eksempelvis reklame? Huffda). Kan du raskt begynne å bruke siden?

For å nå slike mål bør siden din være fri for unødvendig kode og følge gitte standarder. En trent UX-designer kan hjelpe deg med mye av dette, gjerne i tospann med SEO-konsulenter.

Eksempelvis har siden du nå besøker blitt slanket med 30% takket være et enkelt verktøy (og den har fortsatt betydelig forbedringspotensiale). Selv om det visuelt ikke er skjedd særlig endring.

Har dette effekt?

Ja, så absolutt! Vi jobber med WordPress, hvor ofte innkjøpte tema og plug-ins anvendes for å bygge nettsider. Både nettsider vi selv eier og der vi drifter for andre. De siste par månedene har vi sett en betydelig forbedring i hva som blir levert. Lettere kode er stikkordet. Flere nettsider ser gjerne helt lik ut som før, men blir under panseret 40%-50% lettere.

Da går det også betydelig raskere og nettsiden har et lavere karbonavtrykk (dette er ikke til å kimse av, les mer hos Innoventi om du er nysgjerrig).

Dette betyr skjerpet konkurranse, bedre nettsider og også mer miljøvennlige nettsider. Derfor er det nok også greit å være god på dette.

Godt innhold er fortsatt viktigst

Om du er best på innhold bør du nødig frykte å miste tronen. For selv med Core Web Vitals er det først og fremst godt innhold som vektlegges høyest når nettsider rangeres. Så sørg for dette først.

Er det derimot tøff konkurranse vil Core Web Vitals bli tungen på vektskålen.

Det er uansett en fordel å rydde opp på siden, om du eier en nettside. Det kommer de besøkende til gode og er også en god greie for miljøet.

Vil du vite mer?