Vår lille virksomhet i Media City Bergen er blitt litt større, med fem nye deltidsansatte.
Vi satser på de unge
Mangeårige freelancer Mia Carlsen ble i vinter ansatt fast i Daatland Media. Hun har en bachelor som kreativ skribent og har de siste årene bidratt med å heve kvaliteten på Serienytt.no, i tillegg til å være med på prosjekter her i Daatland Media.
I tillegg satser vi på andre unge voksne, i starten av 20-årene, og har derfor ansatt Arvid Olsen Daatland, Thomas Wahl, Robin Nesse og Arlind Devolli i vinter/vår, i faste deltidsstillinger. Firkløveren skal jobbe med innholdsproduksjon, salg og webmaster-oppgaver, og ble valgt ut på grunnlag av flerårige bidrag til lokalmiljøet i Bergen Vest, gjennom idretten og ildsjelprosjektet til Vadmyra Idrettslag.
I 2014 var de blant de første utvalgte i Ildsjelprosjektet, og bidro til digitalisering av kioskdriften, utførte dommeroppdrag og sørget for innholdsproduksjon til klubbens nettside – som ble lest av tusener. De har opparbeidet seg god kunnskap og erfaringer i et miljø som utelukkende driftes på begrensede midler og dugnad. Vi føler oss svært heldig med slik ung og pålitelig arbeidskraft på laget, som også bidrar med et verdifullt perspektiv fra unge mennesker i en krevende tid.

Mia, Arvid, Thomas og Arlind jobber fra vårt kontor i Spaces-lokalene i Media City Bergen, mens Robin jobber fra London.
Et presset arbeidsmarked
Pandemien rammer samfunnet hardt og har medført til stor arbeidsledighet blant unge. Å gjenkjenne talent og driv, og finne en plass til dem i vår bedrift, heller enn å gå ruten med frilansere, er selskapets lille bidrag til å få unge i arbeid. Det forventes tøffere vei inn i arbeidsmarkedet fremover, og vi har derfor valgt å prioritere ansettelser i denne tiden.

Freelance-budsjett og markedsføringsbudsjett er kuttet for å prioritere satsing på betalt arbeidskraft og vi vil også lete etter andre måter å tilby arbeid, med fokus på lokal arbeidskraft.
Om Daatland Media
Daatland Media har som intensjon å være en liten, stolt og fleksibel virksomhet, med fokus på å hjelpe utvalgte virksomheter med rådgiving, digitalisering, innholdsproduksjon og design. Vi anvender kunnskap fra næringsliv, ideelt arbeid, forsvaret og akademia – noe vi tror gir en unik tilnærming og de beste løsningene.
Daatland Media eier og drifter også de redaksjonelle sidene Serienytt og Kampguiden, sistnevnte er en sandkasse for unge å trene seg i, hvor den etterhvert skal ut at betamodus.
Serienytt har vokst seg stor med rundt 200 000 månedlige lesere og nærmer seg 1000 abonnenter. Et prosjekt som har utforsket ny kunnskap innen journalistikk, synlighet og design i et tiår, bevisst gjort uten noen form for støtte eller investorer, i tråd med designteori fra UiB. Formålet er og vil alltid være å finne kostnadseffektive måter å drive journalistikk på, samt styrke fagområdet i møte med useriøse aktører og falske nyheter.
Vi ønsker også at disse erfaringene skal bli en ressurs i typiske dugnadsmiljø, hvor det opereres med begrensede midler. Og vi vil også selv anvende kunnskapen vår til å hjelpe virksomheter og ideelle organisasjoner som utfører samfunnsviktige oppdrag.