Innsikt og webanalyse: Digital etterretning

Innsikt og analyse er begrep mediebyrå, webutviklere og markedsførere er glad i. For resten av verden blir det derimot ofte et tilfelle av diffust stammespråk. La oss gjøre det litt mer forståelig: Det er etterforskning! En digital krim! Til dette vil både nettsiden din og digitalt verktøy anvendes for å gi deg svarene du leter etter.

Til topps på Google

Forsiden din? Det er søkemotorer som er forsiden. Det er ikke forsiden på nettsiden som er forsiden. Forvirrende? Det er hvor søkbart nettsiden din er som avgjør om din bedrift og dine tjenester dukker opp når det søkes på. Du må tilrettelegge for at Google og øvrige søk leser siden din korrekt. Få besøkende kommer direkte til siden din, de kommer via søk.

Nettsiden skal frakte innhold og tjenester til torget. Torget, det er søket! Hos oss kan du få gode tips og råd fra Vidar, som har god erfaring med å kapre noen av de mest populære søkeordene på nett. 

Fremsnakk og baksnakk

Ville det ikke blitt kjekt om du ble varslet når bedriften nevnes i pressen, på forum eller sosiale medier? Med analyseprogram som Semrush sikres du automatisk varsling. Det kan også fortelle deg hvem som lenker til siden din, noe som ofte er positivt. Hvis du er nysgjerrig på slike løsninger, kan vi hjelpe deg med gode råd, sette deg i kontakt med riktig firma og sikre at du får den hjelpen du behøver.   

Nettsidekontroll

Fungerer nettsiden som den skal? Drift og vedlikehold av bedriftens nettside er ingen lek. Feil kan resulterte i tapte inntekter og svekket omdømme. For journalistikken betyr det svikt i møte med falske nyheter, og for skoler kan elever gå glipp av drømmestudiet.

Det er flere gode selskap som kan bidra med å ta en titt under panseret og utfører grundig tilstandsrapport som avdekker ødelagte lenker, dårlig kode, bilder som bør optimaliseres, sviktende formuleringer, manglende innhold og annet som er viktig for brukeropplevelsen og synlighet i søkemotorer. Snakk med oss for å komme igang. 

Demografi

Hvem er kundene dine, og hvordan oppfører de seg? Nettsiden gir innsikt i aldersgrupper, kjønn og geografisk posisjon til de som besøker nettsiden. Ikke nok med det, nettsiden kan også fortelle deg hvilke tjenester de er interessert i og nysgjerrig på, hva som søkes på og hva som klikkes på (og ikke klikkes på). Du selger kanskje mest av tjeneste A, men hva om det er tjeneste B som flest leser om – men ikke slår til på? Da kan det jo være det er et ubenyttet potensial. 

Klar for fremstøt fra konkurrenter?

Under «angrep»? Vi snakker ikke her om hacking eller industrispionasje, men når andre firma eller aktører angriper tjenester du tilbyr. Dette kan vi fange opp, eksempelvis hvis en tjeneste du har som troner øverst i Google-treff plutselig raser nedover. Da bør det mobiliseres. 

Vil du vite mer?

Ta kontakt om du ønsker rådgiving eller en grundig analyse. Møt oss i Media City Bergen eller ta møtet digitalt.